Dzierganie jest zdrowe!

Dzisiaj będzie poważniej, bo jak mówią – ze zdrowiem nie ma żartów. To, że dzierganie sprawia przyjemność, to chyba wie każdy, kto kiedykolwiek zaczął. Poza oczywista frajdą, dzierganie stanowi formę medytacji. Tak, dokładnie – medytacji. Właśnie z tego wynika nasze późniejsze dobre samopoczucie. Istnieje ponad 70 korzyści płynących z medytacji. Spokojnie, nie będę pisać o wszystkich. Wybrałam kilka najważniejszych i najciekawszych. Na początek wyjaśnię, czym właściwie jest medytacja.

Słowo medytacja pochodzi od łacińskiego meditatio, czyli zagłębianie się w myślach, rozważanie. Można powiedzieć, że praktyka ta polega na ćwiczeniu umysłu. Obecna była od czasów antycznych, jako część religii i wierzeń, stosowana jest w jodze i duchowości Wschodu. Sama medytacja może odbywać się w pozycji siedzącej (lub każdej dla nas wygodnej) lub jako element aktywności fizycznej. Często w medytacji wykorzystywane są sznury modlitewne lub inne przedmioty, które pomagają w utrzymaniu koncentracji. Macie to? Dokładnie tak samo jak w dzierganiu! Skupiamy swoją całą uwagę na wykonywanej czynności, dzięki czemu nasz mózg się relaksuje, a my czujemy odprężenie. Jest to oczywiście duży skrót myślowy. Mam więc nadzieje, że osoby zawodowo zajmujące się medytacją nie będą mi miały tego za złe. Ale do sedna – jakie są faktyczne korzyści medytacji poza lepszym samopoczuciem? Podzieliłam je na dwie kategorie.

 

UMYSŁ

  • medytacja zmniejsza depresję
    Przeprowadzono badania w Belgii, z których wynika, że medytacja zmniejsza symptomy zaburzeń lękowych, depresyjnych oraz stresu. Z innego badania naukowcy wysnuli teorię, że medytacja może zmniejszać objawy depresji w podobnym stopniu jak farmakoterapia.
  • medytacja zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji poporodowej
    O tym, że depresja poporodowa jest istotnym problemem dla matek nie muszę wspominać. Sama na szczęście nie musiałam się z nią zmagać. Podczas przeprowadzonych badań przez Uniwersytet w Michigan poddano kobiety w ciąży 10-tygodniowemu treningowi medytacyjnemu. Zauważono znaczący spadek objawów depresyjnych, a także większą więź z dzieckiem jeszcze przed narodzinami.
  • medytacja zwiększa odporność na stres
    Przeprowadzono wiele badań potwierdzających tę tezę. Jedno z nich odbyło się na Uniwersytecie Wisconsin-Madison. Stwierdzono, że medytacja zmniejszała gęstość istoty szarej w obszarach mózgu związanych ze stresem.
  • medytacja może zmieniać rozmieszczenie istoty szarej w mózgu
    Grupa naukowców z Harvardu przeprowadziła badanie, w którym udział wzięło 16 osób. Poddano je 8 tygodniowemu treningowi medytacyjnemu, a następnie wykonano badanie rezonansem magnetycznym. Okazało się, że medytacja może zwiększać zagęszczenie istoty szarej w tych obszarach mózgu, które odpowiadają m.in za pamięć i uczenie się oraz natężenie emocji.
  • medytacja może zmniejszać uzależnienie od alkoholu oraz innych substancji odurzających.
  • medytacja zwiększa koncentrację i zdolność do działania w sytuacji stresowej
    Badania przeprowadzone na Uniwersytecie Kalifornijskim wykazały, że w trakcie i po zakończeniu medytacji osoby poddane badaniu wykazywały większe zdolności do utrzymania koncentracji i uwagi, szczególnie podczas wykonywania powtarzalnych czynności.
  • medytacja wspomaga terapię ADHD (zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi)
    Badaniu poddano 50 dorosłych osób cierpiących na ADHD. W efekcie zauważono zmniejszenie nadaktywności i impulsywności oraz zwiększenie świadomości działania.
  • medytacja poprawia nastrój oraz samopoczucie
    Takie wnioski wysnuli naukowcy z Uniwersytetu Nottingham Trent w Wielkiej Brytanii.

CIAŁO

  • medytacja zmniejsza ryzyko wystąpienia chorób serca i udaru
    Przeprowadzono badania na grupie 200 osób obarczonych wysokim ryzykiem chorób układu krążenia. Uczestnikom badania zaproponowano do wyboru: kurs zdrowego stylu życia (odpowiednią dietę, aktywność fizyczna) albo trening medytacyjny. Podczas kolejnych pięciu lat naukowcy zauważyli, że wśród tych, którzy wybrali medytację, nastąpiła 48% redukcja ryzyka zawału serca, udaru i zgonu. Według badaczy zmiana ta nastąpiła jako efekt zmniejszonego ciśnienia tętniczego oraz redukcji stresu.
  • medytacja obniża ciśnienie tętnicze
    Podczas badań klinicznych wykazano, że medytacja (w tym przypadku medytacja Zen) zmniejsza stres oraz obniża ciśnienie krwi. Podczas innego badania wykazano, że już po trzech miesiącach medytacji i wykorzystaniu technik relaksacyjnych następowało obniżenie ciśnienia u 2/3 badanych (byli to pacjenci z wysokim ciśnieniem tętniczym). Naukowcy wykazali, że podczas wykorzystania technik relaksacyjnych dochodzi do tworzenia tlenku azotu, który odpowiada za rozszerzenie naczyń krwionośnych, co w konsekwencji obniża ciśnienie tętnicze.
  • medytacja pomaga w terapii zespołu napięcia przedmiesiączkowego oraz stosowana jest do łagodzenia objawów pomenopauzalnych
    (Kobiety, coś dla nas!)
  • medytacja zmniejsza ryzyko wystąpienia depresji, choroby Alzheimera oraz przedwczesnego zgonu
    Niedawno przeprowadzone badania wykazały, że już 30 minut medytacji dziennie zmniejsza nie tylko poczucie samotności, ale redukuje ryzyko depresji, choroby Alzheimera i przedwczesnego zgonu.

Jedno jest pewne – dzierganie, jako jedna z form medytacyjnych, dobrze wpływa zarówno na ciało jak i na duszę. Zbawienny wpływ dziergania na swój organizm, a w szczególności umysł, zauważyłam dawno temu. Nie zdawałam sobie jednak sprawy, że mogę oczekiwać korzyści somatycznych. Teraz, kiedy ktoś Was zapyta „o co chodzi z tym całym dzierganiem ” to możecie z czystym sumieniem odpowiedzieć „robię to dla zdrowia!”. A czy Wy zauważyliście u siebie korzyści płynące z dziergania? Dajcie znać w komentarzach!

 

2 thoughts on “Dzierganie jest zdrowe!

  1. Danka

    Przez około 6 lat zmagalam się z nerwicą- taka praca . Potem zaliczyłam depresję. Oczywiście cały czas lekarz psychiatra i leki. Pomagało! Ale ile można? Zwolnienia grupowe z pracy i duuuużo czasu- odkryłam szydełkowanie!!!! I to był strzał w dziesiątkę. Minęło już kolejne 6 lat, nadal szydelkuje ale o psychiatrze i lekach zapomniałam!!!! To naprawdę pomaga!

    Reply
    1. Asia Post author

      To fantastyczne, że szydełkowanie przyniosło tak dobre efekty! Bardzo się cieszę i życzę co najmniej kolejnych świetnych 6 lat 🙂

      Reply

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *